سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک پرورش دهنده بلدرچین

این وبلاگ برای آشنایی شما با خلقیات و رفتار، تغذیه و بیماری ها و شرایط محیط پرورش بلدرچین ساخته شده است.

سوالات مختلف در مورد پرورش بلدرچین

آیا بلدرچین پرواز میکند؟

با توجه به اینکه بلدرچین پرنده ای ذاتا وحشی می باشد و بعدا اهلی شده است. قابلیت پرواز را دارند و برخی از نژاد های بلدرچین مانند بلدرچین معمولی و بلدرچین ژاپنی قادر به پرواز های طولانی هستند. تحقیقات در مورد این پرنده نشان می دهد که قادر به مهاجرت هستند. بنابراین اگر قصد پرورش بلدرچین را دارید باید یک محیط سر بسته را برای آنها فراهم سازید.

 

آیا بلدرچین کرچ می شود؟

بلدرچین ژاپنی با توجه به خصلتی که دارد اصولا بر روی تخم های خود کرچ نمی شوند، فلذا برخی از پرورش دهندگان برای جوجه کشی از این پرنده، تخم ها را داخل دستگاه جوجه کشی یا زیر مرغ یا پرنده دیگر قرار می دهند. به همین دلیل است که نژاد ژاپنی بلدرچین در طبیعت کمتر دیده می شود. سایر نژاد بلدرچین ها مانند بلدرچین معمولی، بلدرچین کالیفرنیایی، هندی، امریکایی و افریقایی بر روی تخم های خود کرچ می شوند.

 

آیا بلدرچین گندم میخورد؟

بلدرچین نیز مانند مرغ جزو پرندگان همه چیز خوار است و می تواند از انواع دانه ها، حشرات، لارو ها و موجودات ریز مصرف کند. یک رژیم غذایی کامل باید همه مواد معدنی، پروتئین ها و ویتامین هخای مورد نیاز بدن بلدرچین را تامین کند. گندم شامل درصد بالایی پروتئین و آهن است ولی لزوما نمی تواند غذای کاملی محسوب شود، چون بسیاری از مواد معدنی و ویتامین هارا شامل نمی شود.

 

آیا گوشت بلدرچین پروتئین دارد؟

بر اساس جدول ارزش غذایی، گوشت بلدرچین در هر 100 گرم حاوی 25 گرم پروتئین است و در مقایسه با گوشت مرغ از 5 الی 10 درصد پروتئین بیشتری برخوردار است. این مقدار پروتئین برای یک روز بدن انسان کفایت می کند. علاوه بر آن گوشت بلدرچین حاوی مقادیر بالایی آهن، روی، فسفر، پتاسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد که با مصرف مداوم گوشت از کم خونی، فشار خون بالا و بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

 

آیا بلدرچین شپش دارد؟

هر موجود زنده ای اعم از سگ و گربه و اسب و گاو و … دارای نوعی شپش ها و انگل های مخصوص به خود هستند. حتی انسان نیز شپش دارد منتها شپش های هر حیوانی با دیگر حیوان ها متفاوت هست و به طور کلی هر شپشی با شرایط بدنی حیوان مورد نظر خود سازگار است. پس نتیجه می گیریم که بلدرچین ها هم شپش دارند. ولی با رعایت بهداشت در محیط پرورش و ضد عفونی کردن بدن آنها می توان از رشد و تکثیر شپش ها جلوگیری کرد.

 

بلدرچین برای چه کسانی مضر است؟

به طور کلی تخم بلدرچین بیشتر خاصیت دارد تا ضرر، چون از درصد بالایی آنتی اکسیدان و کلسترول های خوب برخوردار است، هم چنین میزان قند و چربی اشباع شده آن بسیار ناچیز و در حد صفر است. ولی برای کسانی که به از حد مجاز تخم بلدرچین مصرف نمایند می تواند مضر باشد.

 

گوشت بلدرچین چه خواصی دارد؟

در هر 100 گرم گوشت بلدرچین 25 گرم پروتئین، 24 درصد آهن، 30 درصد ویتامین B و سایر مواد معدنی مانند روی، فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم وجود دارد. گوشت این پرنده سرشار از انتی اکسیدان می باشد که برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید می باشد. درصد قند و چربی اشباع شده آن صفر و اساسا حاوی کلسترول خوب و مفید برای بدن می باشد. برای بیماری های قلبی و کلیوی و کمبود اهن مفید می باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

چه چیزی برای بلدرچین بد است؟

دشمن اصلی بلدرچین ناپاکیزگی محیط پرورش و استرس است.
محیطی که بلدرچین در آن زندگی می کند باید کاملا بهداشتی و تمیز باشد، البته بلدرچین به دلیل ذات وحشی بودن خود در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم است ولی طبیعتا هر پرنده ای یا جاندار زنده ای اگر در محیط کثیف و پر فضولات قرار بگیرد بیمار می شود. هم چنین سالن پرورش بلدرچین باید به دور از هر گونه آلودگی های صوتی و سر وصداهای مهیب باشد. زیرا استرس باعث کاهش تخم گذاری پرنده شده و در صورت تداوم صدا مرگ او را به دنبال خواهد داشت.

 

ادامه سوالات را در لینک زیر ببینید:

سوالات پرورش بلدرچین